Τα  Μέσα μαζικής ενημέρωσης  -   Οι Ανταποκριτές  στο εξωτερικό

Μετάφραση από τα Γερμανικά: Massenmedien  -  Auslandskorrespondenten 

Γράφει η : Α
ννα -Χαρίκλεια,  K. Ναλμπάντη,  Κολωνία

  

  Ε  ι  σ  α  γ  ω  γ  ή

( Π.χ. προσωπικά μοτίβα επιλογής του θέματος)

Μπροστά από τρία  χρόνια στην 10η τάξη του Γυμνασίου είχα κάνει την σχολική πρακτική στα νέα επαγγέλματα των μέσων μαζικής ενημέρωσης Veranstaltungstechnik, καθώς επίσης είχα επιλέξει και στο σχολείο μου το μάθημα:  «Διαιτησία για την λύση φιλονικιών» και στο τωρινό θέμα οδηγήθηκα στην 11η τάξη του ανώτερου Γυμνασίου, διότι χρόνια τώρα και πάντα ακούω, ανεξάρτητα αν είμαι στο σπίτι, ή στο αυτοκίνητο του πατέρα μου τον ραδιοφωνικό σταθμό  WDR 5 της Κολωνίας ή τον ραδιοφωνικό σταθμό της Γερμανίας ή της Deutsche Welle το θέμα οι ανταποκριτές μεταδίδουν από το εξωτερικό.

Από αυτό το ερέθισμα και επηρεασμό έπεσε στην αντίληψή μου αυτό το θέμα και το επέλεξα για να το εξετάσω λεπτομερέστερα, ώστε να μπορέσει να χρησιμοποιηθεί και ως επαγγελματικός προσανατολισμός για συμμαθητές και συμμαθήτριες μου. 

Επίσης συχνά παρατηρώ τον πατέρα μου, ο οποίος μάλιστα διαβάζει πολλές και διαφορετικές εφημερίδες και περιοδικά  και κάθε φορά σπουδάζει κυριολεκτικά την ειδησεογραφία και τα σχόλια  των ανταποκριτών από το εξωτερικό. Συμπληρωματικά ο πατέρας μου από την μια μεριά διδάσκει οικονομικά, κοινωνιολογία και πολιτική και από την άλλη μεριά γράφει ως χόμπι άρθρα γύρω από ευρωπαϊκά προβλήματα σε ελληνικές εφημερίδες και περιοδικά και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό καθώς επίσης και σε αρκετές ιστοσελίδες. 

Από αυτήν την περιέργεια δημιουργήθηκε σε μένα  η ανάγκη να εξετάσω και να γράψω γύρω από τις λειτουργίες και εργασίες των ανταποκριτών εφημερίδων και τηλεόρασης, που απασχολούνται στο εξωτερικό, ώστε να μπορέσω να  πληροφορηθώ ή ίδια από όλες τις πλευρές και να δώσω και ερεθίσματα στους συμμαθητές μου για τον επαγγελματικό τους προσανατολισμό. Γνωρίζουμε όλοι μας την ειδησεογραφία από περιοχές κρίσεων, εμφυλίων πολέμων, πολέμων  που είναι προβληματική στην εύρεση της αλήθειας, που πάντα  γίνεται επικινδυνότερη. 

Στην Τουρκία είναι η περιφρόνηση της ελεύθερης έκφρασης γνώμης   το ίδιο απογοητευτική όπως στο Ισραήλ στην Παλαιστίνη, σε περιοχές κρίσεων και αλλού, που και αυτές οι  χώρες ανήκουν στο 1/3 του παγκόσμιου πληθυσμού, χωρίς την ελεύθερη έκφραση των μέσων μαζικής ενημέρωσης. 

0 αριθμός των δημοσιογράφων, που έχουν πεθάνει κατά την εξάσκηση του επαγγέλματός τους έχει φθάσει σε υψηλούς αριθμούς το έτος 2001 και το 2002 συμπεριλαμβανομένης  και της Εγγύς και Μέσης Ανατολής. 

Μόνο το 1999 έχουν φονευθεί σε όλον τον κόσμο πάνω από σαράντα ανταποκριτές εξαιτίας των αναζητήσεων ανεξάρτητων πληροφοριών και δημοσιευμάτων τους. Σε πολλές περιπτώσεις έχουν υποστεί ζημίες οι οικογένειές τους, έχουν βασανιστεί ή δολοφονηθεί.  Πάνω από 700 δημοσιογράφοι έχουν υποστεί επιθέσεις, έχουν απειληθεί   ή   και τους απήγαγαν.  Σχεδόν 500 δημοσιογράφοι έχουν συλληφθεί, έχουν ανακριθεί και για ένα χρονικό διάστημα έχουν φυλακιστεί. 110 δημοσιογράφοι βρίσκονται κάτω από  προσωπική κράτηση εξαιτίας της αναζήτησης της αλήθειας. Σχεδόν 400 φορές έχουν υποστεί τα μέσα μαζικής επικοινωνίας με απαγόρευση της έκδοσής του.  Η φαντασία των δυνατών, για να εμποδίσουν την εύρεση της αλήθειας είναι μεγάλη. 

Η επαγγελματική εκπαίδευση του δημοσιογράφου απαιτεί κινητικότητα και πολλαπλές δραστηριότητες όσον αφορά την συλλογή πληροφοριών από: διασκέψεις, επίσκεψη κρατών, κομματικά συνέδρια, συζητήσεις κοινοβουλίων, εκλογές,  ειδησεογραφία δικαστικών υποθέσεων, αστυνομικά δελτία, διαδηλώσεις, καταστροφές, συνδικάτα, περιοχές κρίσεων, κόμματα,αντιπολιτευόμενα κόμματα κλπ. 

΄0λοι μας γνωρίζουμε, ότι η μετάδοση των πληροφοριών, είναι η συμμετοχή και σύμπραξη στον σχηματισμό γνώμης, αλλά επίσης και η κριτική και ο έλεγχος είναι από τα βασικά συστατικά του δημοκρατικού μας συντάγματος και της Δημοκρατίας. ΄0λοι μας θέλουμε στην καθημερινή μας ζωή να μπορούμε να συζητούμε και να ακούμε προσεκτικά τον συνομιλητή, στην οικογένεια, στον φιλικό μας κύκλο, στο σχολείο, οι άντρες στο καφενείο, στον  τόπο εργασίας και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση ή και σε κοινοτικά ιδρύματα  κοινής Ωφελείας του απόδημου Ελληνισμού. Και τα θέματα που συζητάμε καθημερινά είναι σχεδόν απεριόριστα στην πολυμορφία τους. 

Μόνον όποιος είναι πληροφορημένος μπορεί να σχηματίσει τη δική του γνώμη, μπορεί να συνομιλεί υπεύθυνα και να διαμορφώνει προοδευτικές, κοινωνικές, δημοκρατικές και αλληλέγγυες κοινωνίες? Παρόλα που τα μέσα μαζικής ενημέρωσης έχουν μόνο ένα μέρος  και περιορισμένη επιρροή, γιατί πολλοί άνθρωποι  σχηματίζουν γνώμη από φιλικά πρόσωπα, συγγενείς, γνωστούς και συναδέλφους, μολαταύτα έχουν ολότελα επιρροή επάνω μας.

Η επιρροή αυτών βέβαια εξαρτάται από την κοινωνική και ψυχική κατάσταση του μεμονωμένου ανθρώπου.  Τα μέσα μαζικής ενημέρωσης επιδρούν λιγότερο π.χ. σε πρόσωπα με μία ισχυρή προκατάληψη για αλλαγή γνώμης, από ότι σε πρόσωπα, που εξαιτίας της πολιτικής τους αδιαφορίας, χαμηλή θέση μόρφωσης ή και χαμηλής θέσης πληροφόρησης έχουν εναλλασσόμενες γνώμες. Ως απομονωμένα και στη μοναξιά  ευρισκόμενα άτομα επιδρούν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης ισχυρότερα από ότι από ανθρώπους, που με άλλους συζητούν τα προβλήματα? 

Η δημοσιογραφική εκπαίδευση και σταδιοδρομία απαιτεί ένα πτυχίο πανεπιστημιακό ή ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων ή αλλά όμως είναι δυνατή και μία βασική εμπειρία και ευφυϊα, ταλέντο ως ελεύθερος συνεργάτης, (στον τύπο, ραδιόφωνο και τηλεόραση).

ΠΟΙΕΣ  ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΤΟΥ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΤΗ ΣΤΙΣ ΞΕΝΕΣ ΧΩΡΕΣ

Ποιοι είναι οι στόχοι του ανταποκριτή από ξένες χώρες για τη Δημοκρατία.

Ξεκινάμε πάντα από την αναγκαιότητα ενός ελεύθερου και ανοιχτού συστήματος επικοινωνίας και γι΄ αυτό ταξινομούμε τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και τους ανταποκριτές σε τρεις πολιτικές λειτουργίες

1.    πληροφόρηση

2.    Σύμπραξη στον σχηματισμό γνώμης

3.    έλεγχος και κριτική

Γνωρίζουμε, ότι σήμερα σε πολλές χώρες της γης καταπιέζεται η ελεύθερη ειδησεογραφία και πολλοί δημοσιογράφοι  διώκονται, συλλαμβάνονται, βασανίζονται, απάγονται  και δολοφονούνται.. Από αυτήν την αιτία  έχει μεγάλη σημασία η μεσολάβηση πληροφοριών, ολότελα και αντικειμενικά  του ανταποκριτή στη σύμπραξη για σχηματισμό γνώμης, στα σχόλια, συνεντεύξεις, επιστολές των  αναγνωστών και με αυτό μπορούν να εξασκήσουν οι αναγνώστες κριτική και έλεγχο και ασφαλώς υποστηρίζουν διαμέσου της  ειδησεογραφίας  την ελευθερία  του μεμονωμένου ανθρώπου , που επιδρά  ο Τύπος,  χωρίς άλλο ως συνδετικός κρίκος μεταξύ της κυβέρνησης και των πολιτών.. Σύμφωνα με τις βασικές αρχές της δημοσιογραφίας σημαίνει η ελευθερία του τύπου, συγχρόνως και η επιδίωξη ενός δημοκρατικού στόχου.

0ι σκοποί του τύπου είναι, να πληροφορεί τους πολίτες πλατιά και χωρίς κενά, να δημοσιεύει γνώμες άλλων και αντιπαραθέσεις, για να μπορεί να παρουσιάζεται  ως συνδετικός κρίκος μεταξύ κυβέρνησης και πολιτών. Επίσης ο τύπος ασκεί κριτική και έλεγχο των κυρίαρχων, ακριβώς έτσι, όπως εγγυάται το βασικό Σύνταγμα, άρθρο 5 η ελευθερία του τύπου.  Αυτό θα πει, ο τύπος υποστηρίζει την ελευθερία του μεμονωμένου ατόμου σε μία δημοκρατική κοινωνική τάξη, και περαιτέρω προωθεί την  έκφραση της ελεύθερης γνώμης, την ελεύθερη διακίνηση και εξάπλωση της γνώμης, την  ελεύθερη επιλογή πληροφοριών, την ελευθερία τύπου, την ελευθερία του ραδιοφώνου και φιλμ, και δεν εξασκεί καμία λογοκρισία, προωθεί την ελευθερία τέχνης, της επιστήμης, της έρευνας και της διδασκαλίας.. 

Ασφαλώς έχουν τεθεί και όρια, π.χ. προδοσία, διακανονισμοί  προφύλαξης νεότητας, προσωπική τιμή και αξιοπρέπεια, πίστη στο Σύνταγμα, άρθρο 5,3. Μία λογοκρισία προ και μετά απαγορεύεται σύμφωνα με το Σύνταγμα , άρθρο 5.

Επίσης συμπεριλαμβάνεται και η προφύλαξη των δημοσιογράφων και της ανεξαρτησίας τους από οικονομικές και πολιτικές δυνάμεις. Η δημοσιογραφική εργασία εξαπλώνεται σε όλους τους τομείς της πολιτικής, κοινωνικής, οικονομικής και πολιτιστικής ζωής. Αυτή απευθύνεται στο δημόσιο κοινό.

Ε  Κ  Π  Α  Ι  Δ  Ε  Υ  Σ  Η

Η δημοσιογραφική εκπαίδευση ακολουθείται, όπως παρακάτω και συνήθως εκπαιδεύονται με μαθητεία Volontäre,  στις συντάξεις του ραδιοφώνου και της τηλεόρασης και πρέπει συμπληρωματικά να περάσουν από ένα εξωτερικό εκπαιδευτικό σταθμό  ( εφημερίδα, θέση τύπου κλπ). Οι προϋποθέσεις για τους υποψηφίους είναι η αποπεράτωση πανεπιστημιακών σπουδών ή ανωτάτων σχολών ή δημοσιογραφική εμπειρία με βάση την ελεύθερη συνεργασία. Ο ανώτατος χρόνος ηλικίας είναι 30 ετών για να αρχίσει κανείς τη μαθητεία στη  Volontariats. 

Για την οργάνωση της διαδικασίας επιλογής και για τους επόμενους 18 μήνες μαθητείας Volontariats, που προσανατολίζεται στα κατευθυντήρια πλαίσια του ARD και ZDF  για την δημοσιογραφική εκπαίδευση σε ραδιοφωνικούς σταθμούς, είναι αρμόδια η σύνταξη εκπαίδευσης, μετεκπαίδευσης των ραδιοφωνικών σταθμών και τηλεόρασης του  WDR.

0ι δημοσιογράφοι εργάζονται στους πιο κάτω τομείς: τηλεόραση, ραδιοφωνικούς σταθμούς, ημερήσιες εφημερίδες, εβδομαδιαία και μηνιαία περιοδικά, περιοδικά ειδικοτήτων, εταιρείες, θέσεις τύπου εταιρειών και διοικήσεων, φύλλα αγγελιών.

Και επειδή έτσι είναι, δεν υπάρχει  κανένας γενικός και ισχύοντας κανονισμός για την εισχώρηση στο επάγγελμα. Βασικότερο από όλα είναι η ικανότητα και άριστη χρήση της γερμανικής γλώσσας.

1. Ακαδημαϊκό Απολυτήριο της 13ης τάξης είναι απαραίτητη προϋπόθεση, μόνο όμως σε λίγες περιπτώσεις εκεί που υπάρχουν κομπιούτερ.

2.΄0πως ανέφερα αποπερατωμένες πανεπιστημιακές σπουδές είναι σε πολλά μέσα μαζικής  επικοινωνίας απαραίτητες, δεν παίζει όμως ρόλο σε ποιες σπουδές.

Ε   Ι   Σ   Ο   Δ   Ο    Σ

Σε πολλά τηλεοπτικά ιδρύματα καθώς επίσης και σε ημερήσιες εφημερίδες είναι δύσκολη η εύρεση κενών θέσεων και επειδή αυτή είναι χρονοβόρα, αρχίζουν συνήθως την εκπαίδευση μετά τα 30. Αλλά η είσοδος μπορεί να γίνει και με πολλούς άλλους τρόπους. Μερικοί διευθυντές τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών εκπομπών έχουν εργαστεί κάποτε στις διακοπές και έχουν ανακαλυφθεί.  Ή και  ως ελεύθερος συνεργάτης σε μία εφημερίδα.

Μ  ι  σ  θ  ό  ς         κ  α  ρ   ι  έ  ρ  α  

Ως μαθητευόμενος Volontäre  κατά την είσοδο κερδίζει κανείς γύρω στις 3.000 γερμανικά μάρκα.  Στους συντάκτες ανεβαίνει ο μισθός  4.500 και  ως 10.000 γερμανικά μάρκα. Αυτό ισχύει και για τις ημερήσιες εφημερίδες και τοπικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς και περιοδικά.

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ ...

 Βλέπε: : Literaturangaben Πηγές - Quellen: Rupert Neudeck (Hrsg.) IMMER AUF ACHSE; Auslandskorrespondenten berichten, Bergisch Gladbach 1985 Gerd Mauer :Westafrika. Oder: Der Kamp mit der Trägheit des Deutschen Fernsehens, in: :R.Neudeck,S.203ff. Andreas Kohlschütter: Das Prinzip Denoch. Selbstbekenntnisse eines Kriegs- und Krisenberichterstatters, in: R. Neudeck, S. 279 ff. Ausbildung im WDR, Köln, 11. Auflage, Mai 1999 Auslandskorrespondenten der ARD, Informationsblätter, 1.8.1997. Frankfurter Rundschau, 03.05.2002 Kölner Stadt-Anzeiger: Informationen über Journalismus  vom 27.04.2000  DW  Deutsche  Welle: Service und Information, Wir über uns, Journalistische Ausbildung, 01.April 2000. Κ. Ναλμπάντης, πολλαπλά άρθρα του περί των Μέσων μαζικής ενημέρωσης και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

konstantinnalbantis@t-online.de

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ

 

Ευπρόσδεκτος σε κάθε Αντίλογο info@kn-megalexandros.gr

www.kn-megalexandros.gr

- AΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ SITE  - ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ TOY FRAMEΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ - ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟ - Ο ΟΡΚΟΣ ΤΟΥ Μ.Α