Πολυδύναμα ολοήμερα σχολεία και επιλογή προσφορών
3o μέρος

Γράφει  ο : Κωνσταντίνος  Σ. Ναλμπάντης, Κολωνία

    

  Προλεγόμενα

Στο ολοήμερο πολυδύναμο σχολείο δεν είναι καθορισμένος ο χρόνος για ορισμένες απολυτήριες εξετάσεις και ήδη μάλιστα μετά τα τέσσερα χρόνια της βασικής εκπαίδευσης, που ισχύει στο τριμερές σχολικό σύστημα, αλλά μπορεί το παιδί να αυτοεξελιχθεί με ησυχία και αργότερα και ως την 7η τάξη. Είναι ακριβώς το ολοήμερο σχολείο με ξένες γλώσσες που τα Ελληνόπουλα στερήθηκαν από την επίσκεψη παρόμοιων σχολείων τρεις δεκαετίες.
Το ενσωματωμένο ολοήμερο πολυδύναμο σχολείο που λειτουργεί πάνω από τρεις δεκαετίες προσφέρει στους αναπτυσσόμενους νέους την ολοκληρωμένη ανάπτυξη του παιδιού και απαλλάσσει τους γονείς από τα Φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα . Η ολοκληρωμένη ανάπτυξη λαμβάνει χώρα γύρω από τη μάθηση με το κεφάλι, την καρδιά, τη διαπραγμάτευση, και είναι στόχος του ΠΟΣ σε όλα τα αισθητικά όργανα διαμέσου της διαφοροποίησης της διδασκαλίας είναι δηλαδή δυνατόν, το παιδί να εργάζεται με το δικό ρυθμό μάθησης. Στα παιδιά προσφέρονται στη διάθεσή τους πάρα πολλές προσφορές για ομάδες κλίσεων.


3.5. ΚΛΑΔΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΠΡΟΣ ΜΑΘΗΤΗ

Το ωράριο μαθημάτων του ΠΟ.Σ. συμπεριλαμβάνει όλους τους κλάδους, που συνολικά διδάσκονται στο κύριο δημοτικό, πρακτική σχολή και το Γυμνάσιο: Γερμανικά, Κοινωνικές Επιστήμες ( Γεωγραφία, Ιστορία, Πολιτική), Αγγλικά, Μαθηματικά, Φυσικές επιστήμες(Βιολογία, Χημεία, Φυσική). Τεχνική / Οικονομικά, Οικοκυρική Καλές τέχνες/ Μουσική, διαμόρφωσης υφαντουργικής Θρησκευτικά Σπορ.
Επίσης προσφέρονται και άλλες ξένες γλώσσες (π.χ. Γαλλικά, Λατινικά ,και ως οχτώ ξένες γλώσσες) ως κλάδοι επιλογής (αλλά επίσης καλλιτεχνικά μαθήματα, σπορ, γνώσεις γραφείου, λογιστικά και πολλά άλλα, ακόμα και ιππασία).

3.6. ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Τα μαθήματα στην 5η τάξη ξεκινούν από εκεί που είχαν μείνει οι μαθητές στο τετραετές δημοτικό. Η διδασκαλία έχει κυρίως σκοπό, να ξυπνήσουν τα ενδιαφέροντα του παιδιού προς μάθηση και να αποκαλυφθούν και αναπτυχθούν οι προσωπικές δυνατότητες και κλίσεις του κάθε μαθητή. Τα μαθήματα είναι ακόμη κοινά για όλους τους μαθητές. ( Ιδιαίτερα σπουδαίο είναι εδώ η ανάπτυξη και σύσφιξη σταθερών σχέσεων μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών καθώς επίσης και οι σχέσεις των μαθητών μεταξύ τους).
Σ΄ αυτή τη συλλογική διδασκαλία, μέσα στην σχολική πράξη παρουσιάζονται φυσικές διαφορές μεταξύ των μαθητών. Γι΄ αυτό το λόγο σχηματίζονται μ έ σ α σ ε μ ι α τ ά ξ η συχνά μικρές ή μεγάλες ο μ ά δ ε ς , που ασχολούνται με διαφορετικά καθήκοντα.

Για βραδυμαθείς μαθητές υπάρχουν λιγότερες ασκήσεις, για τους γρήγορους μαθητές υπάρχουν περισσότερες. Φυσικά η σύνθεση των ομάδων από κλάδο σε κλάδο και ακόμα και μέσα σ΄ ένα κλάδο αλλάζει, αν αυτό θεωρηθεί από τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς λογικό.
Βασικό είναι εδώ, ότι και στο συλλογικό μάθημα μέσα στην τάξη κ ά θ ε μ α θ η τ ή ς σ ύ μ φ ω ν α μ ε τ η ν π ρ ο σ ω π ι κή τ ο υ δ υ ν α τ ό τ η τ α μπορεί να μάθει και να έχει επιτυχία. Αν τύχει όμως και αυτό δεν έχει ακόμη κατορθωθεί μέσα στα μεμονωμένα μαθήματα, τότε μπορεί κανείς να συμπληρώσει την καθυστέρησή του σε ε ι δ ι κ ά
τ μ ή μ α τ α ε ξ ί σ ω σ η ς (Ausgleichskurse).

3.7. Ε Κ Λ Ο Γ Η  Μ Α Θ Η Μ Α Τ Ω Ν

Από την 7η τάξη εκδηλώνονται σε πολλούς μαθητές τα προσωπικά ενδιαφέροντα και οι ικανότητες. Γι΄ αυτό τον λόγο κάθε μαθητής έχει από την 7η τάξη παράλληλα με το συλλογικό μάθημα τέσσερις ώρες υ π ο χ ρ ε ω τ ι κ ό μ ά θ η μ α ε π ι λ ο γ ή ς ( Wahlpflichtunterricht).
Για το μάθημα αυτό μπορεί ο μαθητής να διαλέξει ένα από τους
πιο κάτω κλάδους: - μια δεύτερη ξένη γλώσσα ( π.χ. Γαλλικά, Λατινικά κλπ. κλπ.)
- τεχνικά / Οικονομικά/ Οικοκυρική
- Φυσικές Επιστήμες.

Πού βρίσκονται τα Ελληνόπουλα της Γερμανίας μέχρι σήμερα ;

( ΄0πως είχα επισημάνει παλαιότερα το 1972, 1980 , αργότερα, και τώρα: Ας σημειώσουμε πως μια
ε λ λ η ν ι κ ή διεκδίκηση για τα γερμανικά ολοήμερα ΠΟ.Σ. θα ήταν να συγκεντρώσουμε πολλά Ελληνόπουλα σε ένα-δύο ΠΟ.Σ. μεγαλουπόλεων και περιφερειών και η προσπάθεια εισαγωγής της ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ως πρώτης ή και δεύτερης ξένης γλώσσας και λογοτεχνίας για τα Ελληνόπουλα της Γερμανίας που φοιτούν σε τέτοια σχολεία ή και σε δίγλωσσα σχολεία.

Λόγω όμως της εσωστρέφειας, της ανοργανωσιάς, του εθνικισμού μας και της ύποπτης μισητής αλληλοφαγομάρας-αλληλοκατηγορίας μεταξύ των εθνικών, δίγλωσσων, γερμανικών ή μεταρρυθμιστικών σχολείων δεν κατορθώσαμε 35 ολόκληρα χρόνια για χάρη και προς όφελος των Ελληνοπαίδων να απαιτήσουμε και να διεκδικήσουμε την εισαγωγή της Νέας Ελληνικής...σε όλες τις βαθμίδες της γερμανικής εκπαίδευσης, ιδίως όμως στα κλασσικά Γυμνάσια, που ήδη υπάρχει η Αρχαία Ελληνική, αλλά και στα ολοήμερα πολυδύναμα και ενιαία πολυκλαδικά Λύκεια και ασφαλώς στα πολυάριθμα νέα δημιουργούμενα ολοήμερα σχολεία της Γερμανίας, που αρχίζουν από τον Παιδικό σταθμό και ως την τελευταία τάξη της ανώτερης βαθμίδας του Γυμνασίου, δηλαδή ως το τέλος της 13ης τάξης.

Ποτέ όμως δεν είναι αργά, αρκεί τα παιδιά των Ελλήνων συμπολιτών μας της ΕΕ να αναλάβουν αμέσως κιόλας χωρίς καθυστέρηση παραγωγικές πρωτοβουλίες.

Την στιγμή αυτή βρισκόμαστε στη δυσάρεστη και απογοητευτική θέση να διαπιστώσουμε, ότι περίπου το 40% των Ελληνοπαίδων της Γερμανίας δεν μαθαίνει ούτε μια λέξη Ελληνικά....
Επίσης υπολογίζεται, ότι στα εθνικά μας σχολεία η αποτυχία των παιδιών του γνήσιου εργατικού δυναμικού βρίσκεται πάνω από 90%.
0 Σπύρος Γκάρος, γράφει στο ενδιαφέρον του άρθρο, ότι στην Νυρεμβέργη και περιοχή στο γραφείο ευρέσεων εργασίας, από τους 1.291 άνεργους Έλληνες (22%) τον Ιανουάριο του 2003, οι 1.114 δεν είχαν καμία επαγγελματική κατάρτιση.
Ενώ υποφέρουμε από την μεγάλη ανεργία, ακολουθεί η ανειδίκευση, η αδιαφορία και ο φόβος, ταυτόχρονα η αλαζονική πολιτικής της ελληνικής κοινωνίας.
Και ενώ υπάρχουν 34 χρόνια ολοήμερα πολυδύναμα σχολεία για τις πτωχές μεταναστευτικές μας οικογένειες, ανοίγοντας τους δρόμους για τεχνική και επαγγελματική κατάρτιση, μιλάμε και πονάμε χρόνια τώρα για τις αντιπαραγωγικές υπηρεσίες, όπως η Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού, η ΟΕΚ ( Ομοσπονδία Ελληνικών Κοινοτήτων) και το ΣΑΕ ( Συμβούλιο Απόδημου Ελληνισμού), που δεν έπραξαν στην πραγματικότητα τίποτε παραγωγικό, ούτε ενημερωτικά, συμβουλευτικά για την κοινωνική πολιτιστική, οικονομική ανύψωση και ευημερία του Απόδημου Ελληνισμού.

Βλέπε και:Σπύρος Γκάρος: Ναρκωτικά, Θύματα Έλληνες της Νυρεμβέργης, Εφημερίς, Ελληνική Γνώμη, Σεπτέμβριος, Ντίσελντορφ 2003

Ποια είναι η κατάσταση στην Πόλη της Κολωνίας ;

Παρεμβολή: „Επιτρέψτε μου όμως να αναφέρω ένα αντιπροσωπευτικό παράδειγμα από την ανοργανωσιά στην πόλη της Κολωνίας με ένα εκατομμύριο κατοίκους και σε κανένα ολοήμερο σχολείο δεν υπάρχει η Ελληνική Γλώσσα.
Υπάρχουν μόνο σε τρία Γυμνάσια προσφορά Αρχαίων Ελληνικών και στο ένα απ΄ αυτά και προσφορά Νέων Ελληνικών, ενώ συμπληρωματικό μητρικό μάθημα σε ένα σχολείο.
Οι άλλες γλώσσες μεταναστών: τουρκικά προσφορά ως ξένη Γλώσσα σε 13 σχολεία, συμπληρωματικό μητρικό μάθημα σε 34 σχολεία, ισπανικά ως ξένη Γλώσσα σε 31 σχολεία, ρωσικά σε 18, Ιταλικά σε 18, και σε 15 σχολεία συμπληρωματικό μητρικό μάθημα, ολλανδικά ως ξένη Γλώσσα σε 3, Αράπικα σε 1, Ιαπωνικά σε 1, κινέζικα σε 3...κλπ.»

Η ροπή πρέπει να αλλάξει κατεπειγόντως προς το καλύτερο και για χάρη της εξέλιξης, ευημερίας, αυτοεκπλήρωσης και αυτοδιάθεσης των Ελλήνων συμπολιτών μας στις χώρες της Ευρωπαϊκής ΄Ένωσης.“ Τέλος της παρεμβολής


Το κατ΄ επιλογή υποχρεωτικό μάθημα παρατείνεται από την 9η τάξη σε 6 ώρες ( και σε 7 ώρες, αν έχει εκλεγεί μια δεύτερη, π.χ. Γαλλικά ,Λατινικά, Ισπανικά ή τρίτη ξένη γλώσσα).
Υπάρχει η δυνατότητα επιλογής άνω των οχτώ ξένων γλωσσών, ενώ όμως απουσιάζει παντελώς η Ελληνική Γλώσσα.

Παράλληλα υπάρχει όμως και ένας μεγάλος αριθμός πρακτικά κατευθυνόμενων τμημάτων (π.χ. Γραφομηχανή, Στενογραφία, εργασίες μηχανικού, γνώσεις γραφείου κλπ.)

Συνεχίζοντας με την παρουσίαση του ολοήμερου ΠΟΣ, επιθυμώ να τονίσω, ότι αυτή τη δυνατότητα που έχουν οι μαθητές στο ολοήμερο πολυδύναμο σχολείο να καθορίζουν οι ίδιοι ένα μέρος του ωραρίου τους είναι μ ι α δ ι α φ ο ρ ο π ο ί η σ η τ ω ν
κ λ ί σ ε ω ν (Neigungsdifferenzierung).

3.8. Ε ι δ ι κ ά  τ μ ή μ α τ α   ε π ί δ ο σ η ς

Επειδή τα ενδιαφέροντα και οι κλίσεις των παιδιών είναι διαφορετικές στις επιδόσεις ( Leistungsvermoegen).
Γι΄ αυτό σχηματίζονται από την 7η τάξη σε μερικά μαθήματα (Αγγλικά, Μαθηματικά και Γερμανικά) τ μ ή μ α τ α
ε π ί δ ο σ η ς σ ε ε ι δ ι κ ό τ η τ ε ς
(Fachleistungskurse).

Σ΄ αυτά τα τμήματα βρίσκονται ομάδες, όπου το μάθημα προσφέρεται με διαφορετικές υψηλές απαιτήσεις.

Η μία ομάδα εργάζεται γρηγορότερα και μπορεί να φέρει σε πέρας και συμπληρωματικούς σκοπούς, ( είναι τα λεγόμενα
τ μ ή μ α τ α ε π έ κ τ α σ η ς, Erweiterungskurse), η άλλη ομάδα προχωρεί αργότερα και εκπληρώνει μόνο τις βασικές απαιτήσεις του κάθε ενός β α σ ι κ ο ύ τ μ ή μ α τ ο ς Grundkurs). Εδώ παρουσιάζονται η δ ι α φ ο ρ ο π ο ί η σ η
ε π ί δ ο σ η ς (Leistungsdifferenzierung).

Ως τη 10η τάξη οι μαθητές μπορούν ν΄ αλλάξουν μεταξύ του βασικού τμήματος και του τμήματος επέκτασης. Για να διευκολυνθεί αυτή η μεταπήδηση υπάρχει η διδασκαλία εξίσωσης (Ausgleichsunterricht).

Διδασκαλία εξίσωσης όμως προσφέρεται και σ΄ εκείνους τους μαθητές, που κατά την συλλογική διδασκαλία στο τμήμα επέκτασης που βρίσκονται έχουν δυσκολίες.

3.9. Δ Ι Δ Α Σ Κ Α Λ Ι Α ΜΕ  Projekte (σχέδια)

Ως ιδιαίτερα σπουδαία και πολύ πλησιέστερα στα βιώματα των μαθητών θεωρούνται στο ΠΟ.Σ. τα „σχέδια“ (Projekte ).
Διαμέσου της διδασκαλίας με „σχέδια“ η ύλη τεμαχίζεται στα διαφορετικά μαθήματα και χρησιμοποιείται σε πρακτικές καταστάσεις της ζωής. Γι΄ αυτό μπορούν να οργανωθούν π.χ.
εβδομάδες „ σχεδίου“ ( Projektwochen) όπου προσφέρονται οι κανονικές ώρες του προγράμματος.

Κάθε μαθητής διαλέγει από μία συλλογική προσφορά, που η προετοιμασία της έχει γίνει με τους εκπαιδευτικούς, ένα σκοπό
εργασίας. Τα σχέδια „ Projekte „ έχουν τοποθετηθεί με τέτοιο
τρόπο, ώστε να μπορούν να διεκπεραιωθούν από μια ομάδα μαθητών σε μια εβδομάδα, π.χ. η κατασκευή μίας ικανής για εργασία αερογεννήτριας.
Σ΄ αυτό το σχέδιο έπρεπε να χρησιμοποιηθούν οι αποκτημένες γνώσεις από το μάθημα της τεχνικής και της φυσικής για τη χρησιμότητα του αέρα στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Το πώς μαθαίνουν οι μαθητές και συνδέονται με τη ζωή, μας δείχνει το αναφερόμενο πρώτο παράδειγμα του ΠΟ.Σ. του Πόρτα στην Κολωνία.

Η Ε π ε ξ ε ρ γ α σ ί α ε ν ό ς „ σ χ ε δ ί ο υ „....

Στο τέλος της 5ης τάξης στο μάθημα Κοινωνικές Επιστήμες
εξετάζεται το θέμα „ Απασχόληση στον ελεύθερο χρόνο“.
Συγχρόνως συγκεντρώθηκαν και συζητήθηκαν εκτός από τα άλλα, όλες οι δυνατότητες αξιοποιήσεως του ελεύθερου χρόνου στην περιοχή γύρω από το σχολείο.
Κατά την πορεία του μαθήματος οι μαθητές παρουσιάζουν το γεγονός ότι σε ένα γειτονικό καινούργιο συνοικισμό, που κατοικούν 30% των μαθητών του 5ου έτους, δε βρίσκονται εύκολα χώροι κατάλληλοι να παίξουν τα παιδιά της ηλικίας τους.

Στα παιδιά γεννιέται η επιθυμία να σχεδιάσουν τα ίδια ένα παιδότοπο.

. . . Κ α ι   τ α    α π ο τ ε λ έ σ μ α τ ά  του

Το πρώτο βήμα ήταν να γράψουν στους πολιτικούς της περιοχής και στο σύλλογο του συνοικισμού, που επιτηρεί το νέο κατασκευασμένο τομέα. Μετά από έξι περίπου μήνες απάντησε ο σύλλογος του συνοικισμού στην επιστολή των μαθητών και αντιπροσωπευόμενος από τους κοινωνικούς παιδαγωγούς του, μαζί με τους μαθητές, τα τοπικά πολιτικά κόμματα και τις τοπικές εκκλησίες σκέφθηκαν και προβληματίστηκαν πώς είναι δυνατόν να δημιουργηθεί ένας χώρος παιγνιδιού, που να ταιριάζει στα παιδιά.

Πολλές τάξεις μετά από αυτήν την παρότρυνση στο μάθημα της μοντέρνας τέχνης κατασκεύασαν μοντέλα παιγνιδιού, που διαμέσου μίας κριτικής επιτροπής, που αποτελέστηκε από μαθητές και εκπαιδευτικούς, τη διοίκηση του συλλόγου του συνοικισμού και τους πολιτικούς, βραβεύτηκαν.

Ο τελικός σχηματισμός του χώρου παιγνιδιού συζητήθηκε
μεταξύ μίας οικοδομής εταιρείας, του συλλόγου του συνοικισμού και των μαθητών. Στο τέλος Νοεμβρίου 1979 εγκαινιάστηκε ο χώρος παιγνιδιού......

 

07/12/2003


Aπαγορεύεται η χρησιμοποίηση ή αναδημοσίευση ή αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο του περιεχομένου των άρθρων χωρίς τη γραπτή άδεια του συντάκτη.

 

Ευπρόσδεκτος σε κάθε Αντίλογο info@kn-megalexandros.gr

www.kn-megalexandros.gr

- AΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ SITE  - ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ TOY FRAMEΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ - ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟ - Ο ΟΡΚΟΣ ΤΟΥ Μ.Α

 Την ενημέρωση της ιστοσελίδας  μου έχει αναλάβει αφιλοκερδώς ο φίλος και συνεργάτης  μου  "asxetos" από το asxetos.gr . Τον ευχαριστώ Κωνσταντίνος  Σ. Ναλμπάντης