H ΚΥΠΡΟΣ ΚΑΙ Η ΑΦΕΤΗΡΙΑ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΕΩΝ ΕΠΑΝΕΝΩΣΗΣ ;
Δεύτερο Μέρος

Γράφει  ο : Κωνσταντίνος  Σ. Ναλμπάντης, Κολωνία

       Προλεγόμενα:

Είχα αναφερθεί σε προηγούμενο άρθρο, ότι για την ελληνική πλευρά το σημαντικότερο είναι η συμβατικότητα με το κοινοτικό κεκτημένο και γι αυτό η λύση πρέπει να είναι ευρωπαϊκών προδιαγραφών και οπωσδήποτε από το σχέδιο Ανάν θα πρέπει να αφαιρεθούν τα μετααποικιακά στοιχεία. Πρέπει οπωσδήποτε να βρεθεί μια λύση, μια βιώσιμη λύση και ένα λειτουργικό κράτος, που δεν θα είναι ξανά εστία προστριβών και νέων συγκρούσεων, πρέπει να είναι συμβατό με το κοινοτικό κεκτημένο, το διεθνές δίκαιο και τις περί Κύπρου αποφάσεις διεθνών δικαστηρίων. …
Οι ρίζες της φιλονικίας μεταξύ των χριστιανών Ελληνοκυπρίων και των μωαμεθανών Τουρκοκυπρίων των κατοίκων της Μεγαλονήσου φθάνουν προς τα πίσω ως τον 16.αιώνα. Η οθωμανική Αυτοκρατορία παρέλαβε τότε την Νήσο από την Πόλη –Κράτος της Βενετίας και το εποίκησε με όλο και περισσότερους Τούρκους.

Μετά από τον Πρώτο παγκόσμιο πόλεμο που ήλθαν οι Έλληνες κάτω από την βρετανική κυριαρχία, άρχισαν οι ισχυρές αξιώσεις των Ελλήνων για μια Ένωση με την Μητρόπολη. Εξαιτίας των απελευθερωτικών εξεγέρσεων της δεκαετίας του 50 κατέληξε το 1960 η Κύπρος ως ανεξάρτητη Δημοκρατία. Οι Τούρκοι αποτραβιότανε όλο και περισσότερο πίσω στο Βόρειο Μέρος. Έλληνες εθνικιστές και με τη βοήθεια της ξενοκίνητης χούντας των συνταγματαρχών της Αθήνας με το πραξικόπημα εναντίον του Μακαρίου το 1974 κατάλαβαν την αρχή. Από την φροντίδα προ μιας Ένωσης με την Ελλάδα έστειλε η Τουρκία στρατεύματα στη Βόρεια Κύπρο, όπου από τότε καταλαμβάνουν 37% του Κυπριακού εδάφους και από τον Νοέμβριο του 1983 ανακήρυξαν την Τουρκική Δημοκρατία της Βορείου Κύπρου που διεθνώς δεν είναι αναγνωρισμένη.

Η διεθνής πίεση σε βάρος της Τουρκίας στο προβληματισμό για την επίλυση του Κυπριακού έχει μεγαλώσει τον τελευταίο καιρό. Η ΕΕ, το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο, τα Ηνωμένα Έθνη και οι ΗΠΑ αξιώνουν από την Τουρκία, όχι μόνο να προβαίνει σε προειδοποιήσεις, αλλά επίσης να αρχίσει ολοφάνερη διαπραγμάτευση, για να υπερπηδήσουν το διαμελισμό της Κύπρου και μάλιστα προ της 1. Μαϊου, την περίοδο εισδοχής της Μεγαλονήσου στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Βέβαια προσανατολίζονται οι Ελληνοκύπριοι σύμφωνα με την έννοια των Ηνωμένων Εθνών, την έννοια της Ευρωπαϊκής Ένωσης και άλλων χωρών, που βλέπουν το σχέδιο Ανάν ως βάση μιας συνένωσης, αν και σε πολλά σημεία χρειάζονται ραγδαίες και απαραίτητες αλλαγές…

Δημοσιογραφική ενημέρωση των μέσων μαζικής ενημέρωση

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει προστεθεί στις συνομιλίες για την Ένωση της Κύπρου αναφέρει η Frankfurter Rundschau, 14.02.04, όπου επήλθε μια συμφωνία για την αφετηρία διαπραγματεύσεων για την πολιτική επανένωση στην άνω των τριάντα ετών διχοτομημένη χώρα. Αυτές οι διαπραγματεύσεις οφείλουν να λάβουν χώρα, όχι μόνο κάτω από τη συμμετοχή της Ελλάδας και της Τουρκίας, αλλά επίσης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ενώ η Neue Zürcher Zeitung, 13.02.04, της Ζυρίχης, αναφέρει ότι το νέο τουρκικό σχέδιο για την Κύπρο, προβλέπει ότι κατ΄ αρχάς η ελληνοκυπριακή και η τουρκοκυπριακή αντιπροσωπεία θα πρέπει να προσπαθήσουν από την Πέμπτη, 19. Μαρτίου να λύσουν μόνοι τους τις διαφορές τους, αν όμως δεν το κατορθώσουν, οφείλει ο γενικός γραμματέας των Ηνωμένων Εθνών μαζί με την συνεργασία της Ελλάδας και της Τουρκίας να βρουν μια λύση στις διαφιλονικούμενες διαφορές. Κατ΄ αυτόν τον τρόπο έδειξε ο Ντενκτάς για πρώτη φορά μετά την αποτυχία του περασμένου χρόνου, να αποδεχτεί ως τελευταία αρχή το σχέδιο του Ανάν για τα διαφιλονικούμενα ερωτήματα…, ώστε να βρεθεί μία λύση προ της 1ης Μαϊου…

Όταν την περασμένη εβδομάδα στην Νέα Υόρκη ο τουρκοκύπριος ηγέτης διέκοψε τις συνομιλίες, τον προειδοποίησε ο Ερντογάν, ότι σε μια αποτυχία των συνομιλιών θα πληρώσουν οι Τούρκοι του Νησιού ένα μεγάλο τίμημα, ο δε Γκούλ, του τηλεφώνησε «Κύριε Ντενκτάς συνεχίστε .., θα περάσετε στην ιστορία».DER SPIEGEL, No.8/16.02.2004.
Εντωμεταξύ κατά τη διαδικασία των συνομιλιών θα φανεί, αν ο Ερντογάν θα μπορέσει να διαπεράσει την πολιτική του. Το τίμημα μιας αποτυχίας θα ήτανε για την τουρκική πλευρά πολύ μεγάλη και γι΄ αυτό τώρα μετά από αυτό το βήμα συναίνεσης διαπραγμάτευσης ρίχνουν την μπάλα στην ελληνική πλευρά. Η Kölner Stadt-Anzeiger, 16.02.04, αναφέρει Έλληνες και Τούρκοι στην Κύπρο διαπραγματεύονται γύρω από την επανένωση του νησιού και είναι καταδικασμένοι στην επιτυχία.

H Süddeutsche Zeitung, 13.02.04, του Μονάχου αναφέρει, ότι με έκπληξη ο τουρκοκύπριος ηγέτης, παρουσίασε ένα με τρία επίπεδα σχέδιο για την επανένωση του Νησιού προ της 1ης Μαϊου, έτσι ώστε κατά το σχέδιο επιπέδων κατ΄ αρχάς θα προσπαθήσουν η ελληνική και τουρκική πλευρά της Κύπρου να βρουν μια λύση μεταξύ 15. ως και 20. Μαρτίου κάτω από την συμμετοχή και συνεργασία του απεσταλμένου των Ηνωμένων Εθνών, Αλβάρο ντε Σότο.

Ως βάση διαπραγμάτευσης θα τεθεί το σχέδιο του γενικού γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών, Ανάν . Αν συνεχίζουν οι διαφορές, οφείλουν τότε να συμπεριληφθούν η Ελλάδα και η Τουρκία. Μετά από αυτή τη διαδικασία οφείλει ο Ανάν να λάβει τη δυνατότητα να αποφασίσει ως διαιτητής γύρω από υπάρχοντα αντιμαχόμενα ερωτήματα. Αυτή η τελευταία λύση θα ανοίξει το δρόμο για μεμονωμένα δημοψηφίσματα την 21. Απριλίου για την επανένωση. H Süddeutsche Zeitung, αναφέρει, ότι η ελληνική κυβέρνηση μέχρι τώρα απέρριπτε διμερείς συνομιλίες, διότι δεν ήθελε να μιλά στο όνομα της ανεξάρτητης Κύπρου.

Σε ένα άλλο δημοσίευμα της ίδιας εφημερίδας του Μονάχου, αναφέρεται, ότι η AMNESTY επαινεί την Άγκυρα και εκτός των άλλων στο ερώτημα, αν η ΕΕ τον Δεκέμβριο πει το ναι για τις διαπραγματεύσεις εισδοχής της Τουρκίας, η τουρκική μεταρρυθμιστική πορεία πρέπει να υποστηριχθεί. Μία άρνηση διαμέσου της ΕΕ θα μπορούσαν να ισχυροποιηθούν πάλι οι αντιδραστικές δυνάμεις. Όπως είναι γνωστό το χριστιανοδημοκρατικό κόμμα είναι εναντίον καθορισμού των διαπραγματεύσεων της ΕΕ με την Τουρκία. Επίσης ενδέχεται να λάβουν θέση και άλλες χώρες και η ευρωπαϊκή Επιτροπή εναντίον των διαπραγματεύσεων εισδοχής της Τουρκίας, αν δεν εφαρμόσουν την ανεξιθρησκία, την αναγνώριση της γενοκτονίας των Αρμενίων και επιστροφή αρμενικών εδαφών στη Δυτική Αρμενία…την λύση προβλημάτων των Κούρδων. ..

Η Frankfurter Allemeine Zeitung, FAZ,13.02.04, στη μακροσκελή ανάλυσή της με τίτλο, Η διεθνής πίεση φαίνεται ότι έδειξε αποτέλεσμα στα διαφιλονικούμενα μέρη στη Κύπρο με στόχο την επανένωση της Δημοκρατίας της Νήσου προ της εισδοχής στην ΕΕ την 1. Μαϊου.

Ενώ ο πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας Παπαδόπουλος, ως το πραγματικό αμοιβαίο μέρος, απέναντι του τουρκοκυπριακού ηγέτη, έλαβε θέση την Πέμπτη και είπε, ότι κατ΄ αρχάς θα λάβουν χώρα συμβουλεύσεις μεταξύ του γενικού γραμματέα των ΗΕ και της ΕΕ, η πρόταση του Ντενκτάς είχε στον Ανάν θετική απήχηση. Τόνισε βέβαια ο γενικός γραμματέας κατ΄ επανάληψη τις τελευταίες ημέρες, ότι στα βασικό του σχέδιο για την επανένωση δεν θ΄ αφήσει να αλλάξουν ακόμα περισσότερα.

Σύμφωνα με το σχέδιο του, ούτε λίγο ούτε πολύ θα γίνει ως μια Ελβετία στην Ανατολική Μεσόγειο. Οι δύο εθνικές ομάδες οφείλουν να αναπτύξουν κατά το μοντέλο της Ελβετίας τις σχέσεις μεταξύ Ομοσπονδίας και Καντονίων. Θα πρέπει να ανακύψει μια «άλυτη συνέταιρος σχέση » σε μια κοινή κρατική οντότητα με δύο επιμέρους κράτη, όπου όχι πλέον θα προσανατολίζονται περισσότερο ως έννοια, όπως πλειοψηφία και μειοψηφία.

Αυτό θα πει από τους Έλληνες του νησιού, που προέρχεται το 84% του πληθυσμού, θα αναμένεται μελλοντικά να αντιμετωπίζονται σύμφωνα με την οδηγία της πλήρους ισότητας μεταξύ Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων, θα αναμένεται από τους Τούρκους του νησιού, που αποτελούν ένα ποσοστιαίο μέρος από 13% στο συνολικό πληθυσμό από 767.000, να υπολογίζονται από τους Έλληνες με δικαιώματα πλήρους ισότητας, FAZ.

Θα υπάρχουν και θα κυματίζουν τρεις κρατικές σημαίες και θα αντηχούν τρεις εθνικοί ύμνοι: κάθε φορά ένας για τα δύο συστατικά κράτη και τον συλλογικό του κεντρικού κράτους.

Το περιοδικό DER SPIEGEL, αναφέρει ότι οι Τούρκοι αποτελούν το 15% του πληθυσμού και ελέγχουν από το 1974 το 37% της συνολικής εδαφικής έκτασης, όπου θα πρέπει να αποδώσουν πίσω το ένα πέμπτον. Η σπουδαιότερη συγκατάθεση των Ελλήνων είναι η αρχή της «Διζωνικής». Οι Έλληνες που εξεδιώχθησαν από το 1974 από τη Βόρεια Κύπρο δεν μπορούν απεριόριστα να επιστρέψουν στην Πατρίδα τους.

Το σχέδιο Ανάν αξιώνει από τις δύο πλευρές την ανώτατη ευεργετική συμπεριφορά. Το σχέδιο αυτό απαιτεί και από τα δύο μέρη, αν είναι δυνατόν, να φέρουν την Κύπρο ως το δικό τους συλλογικό σπίτι, να φροντίζουν, ώστε τα τραγικά γεγονότα να μην επαναληφτούν ποτέ και για πάντα να αποφεύγουν την απειλή ή την έκφραση βίας ενόρκως, και αντί αυτού να επιδιώκουν για ένα »μέλλον στη Φιλία, Ειρήνη, Ασφάλεια και ευημερία σε μια ανεξάρτητη ενωμένη Κύπρο» Αμφότερες οι λαϊκές ομάδες, οφείλουν να κλείσουν μέσα στην καρδιά τους να διατηρούν «ιδιαίτερες φιλικές σχέσεις» με την Ελλάδα και την Τουρκία συγχρόνως για τα ενδιαφέροντα ενός ειρηνικού περίγυρου στην Ανατολική Μεσόγειο και να μην χάνουν από τα μάτια τους την ισορροπία μεταξύ της Αθήνας και της Άγκυρας. Τελικά αναφέρεται ακόμα, ότι αμφότερες οι πλευρές μπορούν να ατενίζουν με αισιοδοξία την εισδοχή της Κύπρου στην ΕΕ καθώς επίσης «και την ημέρα που η Τουρκία και επίσης και αυτή θα κάνει το ίδιο».

Σχηματισμός της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης

Μετά τη δυνατή συνένωση θα κυβερνάτε η Κύπρος από δύο πρόεδρους, τρεις σημαίες και τρεις εθνικούς ύμνους..Ένας λαός, μία χώρα, το σλόγκαν των Ελλήνων και Τούρκων Κυπρίων εδώ και μήνες για την επανένωση του Νησιού τους και γι΄ αυτή την γνήσια έννοια της λέξης δεν υπάρξει επανένωση με το σχέδιο συνένωσης του Γενικού Γραμματέα των Ηνωμένων Εθνών. Το σχέδιο συντάγματος του Ανάν προβλέπει δύο συστατικά μέρη κράτη για τις δύο λαϊκές ομάδες κάτω από μία συλλογική κεντρική κυβέρνηση, που οι αρμοδιότητές της θα είναι περιορισμένες. Και οι δύο ομάδες, δηλαδή Ελληνοκύπριοι και Τουρκοκύπριοι οφείλουν να λάβουν εκτενείς δικαιώματα Αυτοδιοίκησης. Για κάθε μέρος κράτος από τα δύο οφείλει να έχει ένα δικό του σύνταγμα, δική του Βουλή και μία δική του κυβέρνηση . Στο επίπεδο της συλλογικής Πολιτείας θα υπάρχει Κάτω Βουλή, όπου οι Τουρκοκύπριοι θα κατέχουν το Ένα Τρίτον των εδρών, και προβλέπεται επίσης μία Άνω Βουλή, όπου θα αντιπροσωπεύονται κατά το ήμισυ οι δύο εθνικότητες. Kölner Stadt-Anzeiger, 16.02.2004.

Και η FAZ αναφέρει , ότι μια ομοσπονδιακή κυβέρνηση στη Λευκωσία οφείλει να φροντίζει, ώστε η Κύπρος να μιλά και να διαπραγματεύεται με μια φωνή. Βέβαια θα επιτρέπεται το επιμέρους κράτος να διατηρεί εμπορικές και πολιτιστικές σχέσεις με τον εξωτερικό κόσμο με τη δική του αιγίδα. Αν και για τους Ελληνοκυπρίους και τους Τουρκοκυπρίους θα υπάρχει μόνο μια και μοναδική κυπριακή υπηκοότητα, αφήνεται στη διάθεση των δύο μερών κρατών να εφοδιάζουν περαιτέρω τον καθένα πολίτη συμπληρωματικά με ένα «εσωτερικό στάτους».

Η νομοθετική εξουσία της Ομοσπονδιακής Πολιτείας οφείλει να είναι και θα αποτελείται από μία Γερουσία, Άνω Βουλή, όπου αμφότερες οι λαϊκές ομάδες θα αντιπροσωπεύονται (ισότιμα) από τη καθεμιά με 24 αντιπροσώπους. Αυτό θα πει το 84% του πληθυσμού θα στέλνει 24 αντιπροσώπους, (ισότιμα) με 13% του πληθυσμού που θα στέλνει και αυτό επίσης 24 αντιπροσώπους.
Σε αυτό συμπληρώνει ένα βουλευτικό σώμα με επίσης 48 αποσταλμένους που πρέπει να συνθέτονται αναλογικά στον πληθυσμό, αν έχει το λιγότερο ένα τέταρτο των θέσεων από κάθε ένα των δύο μερών-κρατών και είναι εξασφαλισμένα. Με το μέχρι εδώ μοντέλο θα παραμείνει σε μια προεδρική δημοκρατία από έξι εκλεγμένα μέλη, οι τέσσερις θα είναι Έλληνες και δύο Τούρκοι, που συγχρόνως θα χρησιμεύουν και ως ομοσπονδιακοί υπουργοί. Αυτοί οφείλουν εναλλακτικά να θέτουν τον πρόεδρο και τον αντιπρόεδρο ως κάθε ένας δέκα μήνες από τη δική τους πλευρά. Έχει βέβαια προβλεφτεί, ότι μετά την ισχύ του σχεδίου Ανάν για μια μεταβατική περίοδο τριών ετών κατ΄ αρχάς οι ηγέτες των δύο ομάδων θα διευθύνουν το συλλογικό κράτος ως δύο συνεργαζόμενοι πρόεδροι στην κορυφή της συλλογικής Πολιτείας.

Δικαστική εξουσία – αποστρατιωτικοποίηση και προβληματισμοί

Στη δικαστική εξουσία πάλι θα υπάρχει ένα ανώτατο δικαστήριο, που θα προϊσταται και θα αποτελείται από τη σύνθεση κάθε φορά από τρεις δικαστές ελληνοκυπριακής και τρεις τουρκοκυπριακής προέλευσης καθώς επίσης και από τρεις δικαστές ξένης υπηκοότητας, αν δεν είναι πολίτες των λεγόμενων εγγυητριών δυνάμεων της Ελλάδας, Τουρκίας και Μεγάλης Βρετανίας.
Η επανενωμένη Κύπρος οφείλει ολότελα την αποστρατιωτικοποίησή της. Για τον ελληνικό τομέα αυτό θα πει την απόλυση 10.000 στρατιωτών για τον τουρκικό την απόλυση 4.000 ανδρών.
Βέβαια η Τουρκία έχει στη βόρεια Κύπρο ακόμα 38.000 κατοχικούς στρατιώτες, που σύμφωνα με το σχέδιο Ανάν πρέπει να μειωθούν ως το ανώτερο σε αριθμό 6.000…Μία στρατιωτική παρουσία θα καθοριστεί σε παρόμοια βάση στο Νότιο της Νήσου για την Ελλάδα, περίπου 4.000.

 Στην Κύπρο θα παραμείνουν οι εκεί σταθμευμένοι από δεκαετίες δυνάμεις των Ηνωμένων Εθνών, που την παρούσα στιγμή περικλείουν περίπου 2.000 δύο χιλ. στρατιώτες. Το μεγαλύτερο μέρος και το επίσης πολύπλοκο καθώς επίσης και περιπλεγμένων του σχεδίου Ανάν κάνουν οι διακανονισμοί των ερωτημάτων ιδιοκτησίας, που προέκυψαν εδώ και τρεις δεκαετίες αναχώρησης ή εκδίωξης των Τούρκων από τον Νότο και την βίαιη έξοδο των Ελλήνων από τη Βόρεια Κύπρο.

Όχι λιγότερο προβληματική εμφανίζεται η πρόβλεψη εδαφικών αλλαγών μεταξύ των δύο επιμέρους συστατικών κρατών. Από το διαμελισμό του νησιού βρίσκονται όχι λιγότερα από 36% του συνολικού εδάφους των 9251 τετρ. χιλ. κάτω από την τουρκική κατοχική διοίκηση, δηλαδή αποτελούν κατοχική ιδιοκτησία που είναι οι Τουρκοκύπριοι μόλις δηλαδή 13% του συνολικού πληθυσμού. Πρέπει και παραμένει να διευκρινισθεί τι θα συμβεί εξάλλου με τους λεγόμενους Τούρκους της στερεάς, που έχουν μετοικήσει στη Βόρεια Κύπρο τα περασμένα τριάντα 30 χρόνια , κυρίως από την Ανατολία στην κατοχική Κύπρο. Οπωσδήποτε είναι ακόμα πάρα πολύ εργασία, αν θα πρέπει να αποτελειώσουν όλα ως την 1η Μαϊου, αν θέλουν δηλαδή να κάνουν από την Κύπρο μία Ελβετία., βλέπε: FAZ,13.02.2004.

Η Neue Zürcher Zeitung της Ζυρίχης, 20.02.04 σε άρθρο της στην πρώτη σελίδα αναφέρει: Ελπίδα για την επανένωση της Κύπρου και περιγράφει τις διαφορές που πρέπει να υπερπηδηθούν για την επανένωση της Κύπρου και τις φροντίδες του Ντενκτάς από την επανένωση με την ευημερούσα Νότιο Κύπρο και την οικονομία των κατεχόμενων περιοχών, και ζητά μεταβατικές περιόδους για να προφυλαχθεί η οικονομία από την καταστροφή, περαιτέρω ζητά να παραμείνει ο τουρκικός στρατός και μετά την εισδοχή στην ΕΕ, όπως λέει από ψυχολογικές αιτίες, ενώ ο Παπαδόπουλος εξήγησε, ότι οι αξιώσεις του Ντενκτάς βρίσκονται σε αντίθεση στο σχέδιο του ΟΗΕ. Σε μακροσκελές σχόλιο της ίδιας εφημερίδας στη σελίδα 3, σχολιάζει με επικεφαλίδα: Μία τελευταία ευκαιρία για την Κύπρο και αναφέρει, ότι στη παρούσα στιγμή είναι όλα ευνοϊκά.

Η εξωτερική πίεση είναι μεγάλη, όσο ποτέ. Σε περίπτωση αποτυχίας θα γίνει την 1. Μαίου DE JURE όλη η Κύπρος μέλος της ΕΕ, πραγματικά όμως μόνο ο ελληνικός Νότος. Αυτό θα είχε μια σταθεροποίηση της διχοτόμησης ως αποτέλεσμα… Αν αποτύχουν οι κυπριακές συνομιλίες εξαιτίας της τουρκικής ξεροκεφαλιάς, οι τουρκικές φιλοδοξίες θα κακό εκτεθούν, επίσης και το ελληνικό μέρος του νησιού σε μία τέτοια περίπτωση ως μέλος της ΕΕ θα είχε τη δυνατότητα, να θέση ένα ΒΕΤΟ εναντίον της αφετηρίας διαπραγματεύσεων εισδοχής με την Τουρκία, μία εχθρική προοπτική για την Άγκυρα. …

Επίσης μεγάλο ενδιαφέρον δείχνει για μια επανένωση και η ΕΕ. Αν δεν βρεθεί μια πολιτική λύση, ήδη οι Βρυξέλλες έρχονται αντιμέτωπες με μια συγκεχυμένη κατάσταση…. Μέρος ενός μέλους κράτους της ΕΕ που κατέχεται από μια υποψήφια εισδοχής με παρανομία του διεθνούς δικαίου με στρατιωτικά μέσα κατοχής. Επίσης τίθεται το βασικό ερώτημα, πώς μπορούν ν΄ αρχίσουν διαπραγματεύσεις εισδοχής με μια χώρα, που δεν αναγνωρίζει μέλη κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης…. Και όμως το σχέδιο Ανάν απαιτεί από τους Τούρκους του νησιού οδυνηρές παραχωρήσεις, στα εδάφη, εκτεταμένη αποστρατικοποίηση, και να αποδεχθούν μία περιορισμένη ελευθερία εγκατάστασης και όμως αν οι διαπραγματεύσεις αποτύχουν το κύριο βάρος των συνομιλιών βαρύνουν τους Τουρκοκυπρίους..

Επίσης μεγάλη αντίσταση στο σχέδιο του Ανάν υπάρχει και από τους Ελληνοκυπρίους και κατά τη γνώμη τους ο σχηματισμός της Πολιτείας δεν είναι λειτουργικός. Αυτοί φοβούνται αποκλεισμούς σε όλα τα επίπεδα.. Κριτικάρεται επίσης η σύνθεση και η συχνή αλλαγή του προεδρικού Συμβουλίου καθώς και το πραγματικό δικαίωμα ΒΕΤΟ της τουρκικής μειονότητας σε σπουδαίες αποφάσεις. Με τις μέχρι τώρα διαπραγματεύσεις λογάριαζαν οι Ελληνοκύπριοι με τις πολιτικές κωλυσιεργίες του Ντενκτάς, τώρα πρέπει να δείξουν ενεργά, είναι πραγματικά έτοιμοι για μια διανομή της εξουσίας, αφού μάλιστα το Ελληνικό Μέρος την 1. Μαϊου θα εισέλθει έτσι και αλλιώς στην ΕΕ ;

 Η εξωτερική πίεση μόνο δεν αρκεί. Βρίσκεται μόνο στους πολιτικούς της Κύπρου να υπερπηδήσουν την ίδια τους τη σκιά . Μία δεύτερη ευκαιρία για την Επανένωση δεν πρόκειται να έλθει τόσο γρήγορα. Ο λαός το έχει αποδείξει, από το άνοιγμα των εσωκυπριακών συνόρων τον Απρίλιο που πέρασαν πολλοί Ελληνοκύπριοι και Τουρκοκύπριοι την πράσινη γραμμή. Αυτό είναι ένα δείγμα για την ετοιμότητα, να ξεπεραστεί επιτέλους ο εθνικός διαχωρισμός. Neue Zürcher Zeitung, 20.02.04.

Ολόκληρη η σελίδα 2, της Frankfurter Rundschau, FR, της Φρανκφούρτης, 21.02.04, είναι αφιερωμένη στην Κύπρο ασχολείται με διαφορετικά θέματα. Κατ΄ αρχάς ο ανταποκριτής της άνω εφημερίδας από την Αθήνα, Gerd Höhler, περιγράφει τρία θέματα: Πορτραίτο του Περουάνου μεσολαβητή Αλβάρο ντε Σότο με επικεφαλίδα: αισιοδοξία, που η Τουρκία είχε ανεπιτυχώς απαιτήσει να τον αποσύρουν, αλλά ο Ανάν κράτησε τον Σότο, γιατί κανένας ξένος διπλωμάτης δεν γνωρίζει το πρόβλημα της Κύπρου τόσο καλά, όσο ο αισιόδοξος Σότο. Ένα δεύτερο μακροσκελές άρθρο του ανταποκριτή των Αθηνών, επεξεργάζεται το θέμα, ότι η διχοτομημένη Κύπρος μπορεί να ελπίζει στην συνένωση και ασχολείται την πρόοδο που θα είχε η τουριστική ανάπτυξη του νησιού από την συνένωση. Σε άλλο του άρθρο ασχολείται ο ανταποκριτής με την αναζήτηση συμβόλων και την απουσία σημαίας και εθνικού ύμνου, αναφερόμενος με τις μέχρι σήμερα πρακτικές εφαρμογές του διχοτομημένου νησιού.

Ο ανταποκριτής των Βρυξελλών, Martin Winter, ασχολείται με το θέμα: Πίεση από τις Βρυξέλλες. Ακόμα είναι αβέβαια, ποια Κύπρος θα εισέλθει στην ΕΕ την 1. Μαϊου… Αναφέρει εκτός των άλλων, ότι οι Βρυξέλλες συνεργάζονται με τον μεσολαβητή του ΟΗΕ για το προτεινόμενο ειρηνευτικό σχέδιο, ώστε να μην έρχεται σε αντίθεση με τις ευρωπαϊκές αρχές, όπως ελεύθερη διακίνηση και εγκατάσταση. Μόνο αν αποδεχθούν και τα δύο μέρη με δημοψηφίσματα τα διαπραγματευθέντα αποτελέσματα, μπορεί να εισέλθει η συνολική Κύπρος στην ΕΕ την 1.Μαϊου, αν δεν συμβεί την 1. Μαϊου, αναφέρει τότε η Βόρεια Κύπρος θα γίνει περιοχή της ΕΕ, αν με το διεθνές δίκαιο δεσμευτικά ενωθεί με τον Νότο, όπου στο Βορρά μέχρι τότε η είσοδος στην Ευρωπαϊκή αγορά θα παραμείνει κλειστή. Με ζημίες σε μια καθυστέρηση πρέπει να λογαριάζει και η Τουρκία.

 Η ΕΕ δεν μπορεί σχεδόν καθόλου να ανοίξει διαπραγματεύσεις εισδοχής με μια χώρα, που ένα άλλο μέρος, ενός άλλου Μέλους της ΕΕ κατέχει στρατιωτικά. Τέλος ο ανταποκριτής Herbert Fritz, αναλύει την τουριστική κίνηση και στην περιοχή γέννησης της Αφροδίτης και ότι μία επανενωμένη Κύπρος θα ήτανε τουριστικά ένα κέρδος. Ο Νότος έχει τελευταία 2,3 εκατομμύρια επισκέπτες ήδη επιτυχία. Τώρα θα μπορούσε να προστεθεί ο Βορράς με τις μη ανοικοδομημένες ακτές, που αντί επενδυτές στέλνει η Τουρκία άεργους αγρότες από την Ανατολία. Frankfurter Rundschau,21.02.2004.

21/2/2004

Θα συνεχιστεί προσεχώς
Ευπρόσδεκτος σε κάθε Αντίλογο
konstantinnalbantis@t-online.de,
www.kn-megalexandros.gr

Πηγές:
Frankfurter Allgemeine Zeitung, FAZ, 13.02.04
Frankfurter Rundschau, 13.02.04, 21.02.2004.
Ναλμπάντης Σ. Κων/νος: www.kn-megalexandros.gr, βλέπε:
Η ΚΥΠΡΟΣ ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ;
Τα υπέρ και τα κατά της έναρξης των νέων διαπραγματεύσεων.
Neue Zürcher Zeitung, 13.02.04, 20.02.04
Süddeutsche Zeitung, 13.02.04
Kölner Stadt-Anzeiger, 16.02.04
DER SPIEGEL, Das deutsche Nachrichten-Magazin, 16.02.04


Aπαγορεύεται η χρησιμοποίηση ή αναδημοσίευση ή αναπαραγωγή με οποιονδήποτε τρόπο του περιεχομένου των άρθρων χωρίς τη γραπτή άδεια του συντάκτη.

 

Ευπρόσδεκτος σε κάθε Αντίλογο info@kn-megalexandros.gr

www.kn-megalexandros.gr

- AΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ SITE  - ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ TOY FRAMEΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ - ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟ - Ο ΟΡΚΟΣ ΤΟΥ Μ.Α

 Την ενημέρωση της ιστοσελίδας  μου έχει αναλάβει αφιλοκερδώς ο φίλος και συνεργάτης  μου  "asxetos" από το asxetos.gr . Τον ευχαριστώ Κωνσταντίνος  Σ. Ναλμπάντης