Μενού

Είσοδος

ΟΔΗΓΙΕΣ

Χρήσιμες οδηγίες για τη σελίδα. Πατήστε ΕΔΩ

Aρθρα

ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΤΗΣ ΑΝΑΒΙΩΣΗΣ ΤΩΝ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ Νο. 460

Η ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΤΗΣ ΑΝΑΒΙΩΣΗΣ ΤΩΝ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ

Είθε μπορέσει να γεννηθεί μια ενεργή, αλληλέγγυα και εποικοδομητική δράση Ελλήνων, Φιλελλήνων και ομογενών μαζί με την σύμπραξη φιλελεύθερων πολιτών και κρατών για την κατανόηση και επικράτηση του οραματισμού της παντοτινής επιστροφής των ολυμπιακών αγώνων στη χώρα που γεννήθηκαν

Δεύτερο Μέρος- Αναδημοσίευση, ελαφρά βελτιωμένη: 27.10.2020
Η πρώτη δημοσίευση έλαβε χώρα προ ετών: asxetos.gr, και kn-megalexandros.gr

Κωνσταντίνος Σ. Ναλμπάντης - Konstantin S. Nalbantis

ΠΡΟΛΕΓΟΜΕΝΑ

Βρισκόμαστε και πάλι σε κρίσιμη εποχή με απειλή εξ Ανατολών στη Μεσόγειο και στον αιώνιο χώρο του ελληνικού πολιτιστικού χώρου . Όπως μερικές δεκαετίες νωρίτερα προήλθε η γένεση ιδεών, υποστήριξη, οργάνωση και αγώνα του ελληνικού απελευθερωτικού κινήματος, όπου έδρασαν πολυάριθμοι Έλληνες, Φιλέλληνες και Απόδημοι Έλληνες συν της ναυμαχίας του Ναβαρίνου, για την απελευθέρωση της Πατρίδας μας και στην πραγματοποίηση των διεθνών ολυμπιακών αγώνων και τώρα επίσης επαναλαμβάνεται η βεβαρημένη απειλή, το ίδιο φιλελληνικό φαινόμενο και μπορούμε να κερδίσουμε τη δυνατότητα προώθησης του Ολυμπιακού πνεύματος που συνδέεται με τις αξίες για τα ιδεώδη του ολυμπισμού, όπου η πνευματική διάσταση των ολυμπιακών αγώνων εμπεριέχει την αθλητική, κοινωνική και ηθική αγωγή των νέων σε όλο τον κόσμο.
Είθε και τώρα με την ίδια προάσπιση του πολιτιστικού αιώνιου χώρου του ελληνικού πολιτισμού, επιδιωχθεί με Έλληνες, Φιλέλληνες, ομογενείς και με την συμβολή φιλικών , φιλελεύθερων και ειρηνικών χωρών η παντοτινή επιστροφή των ολυμπιακών αγώνων στον τόπο που γεννήθηκαν και είθε να επικρατήσει μελλοντικά η αλληλέγγυα ιδέα, ώστε η Ολυμπία και η Ελλάδα να καθοριστεί ως τόπος μόνιμης, ιστορικής μοναδικότητας και αυθεντικότητας των επαναλαμβανόμενων ολυμπιακών αγώνων, ώστε όλοι οι λαοί της γης να ενωθούν ειρηνικά με το πνεύμα της ολυμπιακής εκεχειρίας.

ΑΡΧΑΙΟΙ ολυμπιακοί αγώνες

Οι αρχαίοι ολυμπιακοί αγώνες, ήταν αθλητικοί αγώνες μεταξύ αγωνιζόμενων από τις ελληνικές πόλεις της αρχαιότητας και οι σημαντικότεροι από τους πανελλήνιους αγώνες της αρχαίας Ελλάδας (οι άλλοι ήταν τα Πύθια, Νεμέα, και Ίσθμια). Διεξάγονταν στην αρχαία Ολυμπία κάθε τέσσερα έτη από το 776 π. Χ, και διοργανωνόταν έως το 393 μ.Χ. όταν ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Θεοδόσιος τους κατάργησε οριστικά. Κατά τον 19ο αιώνα πραγματοποιήθηκαν 4 διοργανώσεις των Ολύμπιων στην Αθήνα ως αναβίωση των αρχαίων ολυμπιακών αγώνων. Από το 1896, οι σύγχρονοι αγώνες έγιναν διεθνείς και αναβίωσαν με την ονομασία Ολυμπιακοί Αγώνες, γνωστοί και ως θερινοί Ολυμπιακοί ενώ διεξάγονται και χειμερινοί ολυμπιακοί αγώνες από το 1924.

ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΒΑΘΟΣ της διεξαγωγής των αγώνων

Συνεχίζουμε με το δεύτερο μέρος της ιστορικής σειράς καθώς επίσης και των αρχών και του πνεύματος που διέπουν τους Ολυμπιακούς αγώνες από αρχαιότατους χρόνους, που όπως περιέγραψα στο πρώτο μέρος, όπου αναφέρεται, ως πρώτος ολυμπιονίκης ο Ηλείος Κόρυβος, που νίκησε στο αγώνισμα του σταδίου το 776 π.Χ., είναι όμως γενικά αποδεκτό, ότι τα Ολύμπια μέχρι το 776 π.Χ. είχανε ήδη μια ζωή 500 πεντακοσίων ετών. Διακόπησαν όμως το 393 μετά Χριστών για 1 611 χρόνια, για να αναβιώσουν το 1896 στην Αθήνα.
Όπως αναφέραμε, στο πρώτο μέρος, εμπνευστής της αναβίωσης των διεθνών αγώνων ήτανε ο Γάλλος, Φιλέλληνας ντε Κουμπετέν. Δεν πρόφτασε όμως να δει πραγματοποιούμενα τα οράματά του και τα ιδανικά του, δηλαδή όλοι οι λαοί της γης να ενωθούν ειρηνικά στην ίδια αγωνιστική θέση με το πνεύμα της Ολυμπιακής Εκεχειρίας. 66 χρόνια μετά το θάνατό του και 1 611 χρόνια μετά από την κατάργηση των αγώνων, εγκρίθηκε από τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ το ψήφισμα για την Ολυμπιακή Εκεχειρία και επίσης διεξάχθηκε το αγώνισμα της σφαιροβολίας στους αγώνες του 2004 στο στάδιο της αρχαίας Ολυμπίας, εκεί που γεννήθηκε ο Ολυμπιάδα.

Η διεξαγωγή, κατάργηση και αναβίωση των αγώνων
Οι Ολυμπιακοί αγώνες διατηρήσανε την αίγλη τους σε όλη την ελληνική αρχαιότητα και όσοι νικούσαν σε αυτούς δοξάστηκαν από λαμπρούς ποιητές, όπως ο Πίνδαρος, ο Σιμωνίδης ο Κείος και ο Βακχυλίδης. Αργότερα με την επικράτηση των Ρωμαίων, άρχισαν να έχουν συμμετοχή στους αγώνες και μη Έλληνες αθλητές. To 393 μ. Χ, ο αυτοκράτορας Θεοδόσιος της χριστιανικής πλέον ρωμαϊκής αυτοκρατορίας, απαγόρευσε τη διεξαγωγή όλων των παγανιστικών εορτών, μαζί και των ολυμπιακών αγώνων. Τα αρχαιολογικά στοιχεία δείχνουν ότι ορισμένοι αγώνες διατηρήθηκαν για κάποιο ακόμα σύντομο χρονικό διάστημα. Με αυτό τον τρόπο τελείωσε μια περίοδος χιλίων χρόνων κατά την οποία οι Ολυμπιακοί διεξάγονταν συνέχεια κάθε τέσσερα χρόνια.

Η καθιέρωση του τόπου ως θρησκευτικού κέντρου και τέλεση των Ολυμπιακών αγώνων χρονολογείται από τους προϊστορικούς χρόνους. Οι ολυμπιάδες απέβησαν η σταθερότερη βάση της αρχαίας ελληνικής χρονολογίας, διότι από το 776 π.Χ. άρχισε να καταγράφεται και να φυλάσσεται ακριβώς κατάλογος των Ολυμπιονικών από τους Ηλείους, οι οποίοι άρχισαν τότε να διοικούν την Ολυμπία σε αντικατάσταση των ΠΙΣΑΤΩΝ, όπου υπαγότανε πρώτα η ΟΛΥΜΠΙΑ. Για να διατηρήσουν οι ΠΙΣΑΤΕΣ την εξουσία στην Ολυμπία είχαν έλθει σε πολλές προστριβές με τους Ηλείους, αποτέλεσμα των οποίων ήτανε η καταστροφή της ΠΙΣΗΣ, πιθανόν το 579 π.Χ. από τους Ηλείους με τους Σπαρτιάτες ως συμμάχους τους, για να επικρατήσουν τελικά στην Ολυμπιάδα.

Γύρω βέβαια από το όνομα Ολυμπία τελούμενοι πανελλήνιοι εορτές προς τιμή του Ολυμπίου Διός, και μάλιστα οι διεξαγόμενοι στο πανηγύρι αυτό επίσημα από το 776 π.Χ., Ολυμπιακοί αγώνες, άρχισαν κατ΄   απομίμηση να γιορτάζονται από μεν της 30ης Ολυμπιάδας (το 556 π.Χ.) και καθ΄ όλη την υπόλοιπη Ελλάδα, από δε της 40ης Ολυμπιάδας (το 516 π. Χ) και από όλων των άλλων Ελλήνων της Μικρασίας, της Μεγάλης Ελλάδας και της Σικελίας, όπου θα επανέλθουμε προσεχώς.
Κατά τους κλασσικούς χρόνους τη διεξαγωγή της πανελληνίου εορτής των Ολυμπιών και των συναφών Ολυμπιακών αγώνων είχανε με κοινή συναίνεση των Ελλήνων, οι Ηλείοι, οι οποίοι με μία επιτροπή, που αποτελείτο από τους πλέον διακεκριμένους ευπατρίδες και καλουμένων των σπονδοφόρων, κήρυτταν την Ολυμπιακή εκεχειρία και καλούσαν στην Ολυμπία το πανελλήνιο (εκτός βέβαια γυναικών) – θεατές, αθλητές και τους θεωρούς, επίσης τους εκπροσώπους των ελληνικών πολιτειών όλων των ελληνικών χωρών από την κύρια Ελλάδα, την Μεγάλη Ελλάδα της Ιταλίας και της Σικελίας και τη Μικρά Ασία, για να προσέλθουν στην Ολυμπία για τον εορτασμό της επισημότερης και πανελλήνιας εορτής των «Ολυμπιών», όπου δίνονταν καίρια επικοινωνία του πανελλήνιου κοινού και επιδείκνυαν την πανελλήνια πρόοδο και ανάπτυξη, δηλαδή τη σωματική και πνευματική άθληση δια γυμνικών και ιππικών αγώνων στο στάδιο και στο Ιπποδρόμιο και επίσης ακόμα και εκδηλώσεις καλλιτεχνικών και φιλολογικών διαγωνισμών μεταξύ των καλλιτεχνών και των σοφών ανδρών. Ως πρώτος εξ αυτών αναφέρεται ο Ηρόδοτος, ο οποίος από του οπισθοδρόμου του ναού του Ολυμπίου Διός ανέγνωσε μέρος της ιστορίας του παρουσία ενθουσιώδους ακροατηρίου, μεταξύ του οποίου ευρίσκονταν και ο Θουκυδίδης, βέβαια νεαρός τότε.
Σημασία των αγώνων και επίσης κατά την ρωμαϊκή εποχή
Από το 776 π.Χ. και μετά οι Αγώνες, σιγά-σιγά, έγιναν πιο σημαντικοί σε ολόκληρη την αρχαία Ελλάδα φτάνοντας στο απόγειο τους κατά τον 6ο και 5ο αι. π.Χ.. Οι Ολυμπιακοί είχαν επίσης θρησκευτική σημασία αφού γίνονταν προς τιμή του θεού Δια, του οποίου το τεράστιο άγαλμα στεκόταν στην Ολυμπία. Ο αριθμός των αγωνισμάτων έγινε είκοσι και ο εορτασμός γινόταν στην διάρκεια μερικών ημερών. Οι νικητές των αγώνων θαυμάζονταν και γίνονταν αθάνατοι μέσα από ποιήματα και αγάλματα. Το έπαθλο για τους νικητές ήταν ένα στεφάνι από κλαδί ελιάς.

Κατά τους ρωμαϊκούς χρόνους όμως, αλλεπάλληλες ήτανε οι επεμβάσεις των Ρωμαίων στα πράγματα διοικητικώς και κυριαρχικώς, αν και υπήρχαν αυτοκράτορες που εμφανίσθηκαν ως φίλοι και υποστηρικτές της Ολυμπίας. Ως παράδειγμα αναφέρεται ο ΣΥΛΛΑΣ το 80 π.Χ. που κάλεσε τους αθλητές της Ολυμπίας στη Ρώμη, για να κοσμήσει το θρίαμβό τους.
Ο ΝΕΡΩΝ, για να λάβει μέρος ως αθλητής στους αγώνες διέταξε να εκτελεστούν οι αγώνες κατά το τρίτον έτος της Ολυμπιάδας εκείνης (το 67 μετά Χριστών) και όχι κατά το πρώτο ως ήτανε και απαιτούσε ο καθιερωμένος κανονισμός, επέβαλε μάλιστα ακόμα και την τέλεση μη επιτρεπόμενων μουσικών αγώνων, ο οποίος ανεδείχθη, ως εικός, νικητής ως τραγωδός και κιθαρωδός.

Ο ΤΙΒΕΡΙΟΣ μολαταύτα – νικητής τεθρίππου πρότερο – γενόμενος Αυτοκράτορας ανασυνέστησε τον ιππικό αγώνα. Επίσης επί ΙΟΥΛΙΑΝΟΥ του Παραβάτου και του Ουάλευτος υποστηρίχθηκαν οι Ολυμπιακοί Αγώνες, αλλά το 393 μετά Χριστών εορτάσθηκαν για τελευταία φορά στην Ολυμπία, καταλυθέντα για πάντα και για τα επόμενα από τον χριστιανό Ρωμαίο αυτοκράτορα Θεοδόσιο τον Πρώτο.

1 611 ολόκληρα χρόνια δεν έλαβαν χώρα οι ολυμπιακοί αγώνες, από τον Θεοδόσιο τον Α΄ από το 393 μ.Χ.,που τις κατάργησε ως το 1896, όπου θα επανέλθουμε προσεχώς. >> Θα συνεχιστεί

Τέλος του Δεύτερου Μέρους

Ευπρόσδεκτος σε κάθε Αντίλογο>> kn-megalexandros.gr https://www.facebook.com/profile.php?id=100012808098555 Κωνσταντίνος Σ. Ναλμπάντης > info@kn-megalexandros.gr
----------------------------------------------------------- Είθε να μπορέσει να γεννηθεί μια ενεργή, αλληλέγγυα και εποικοδομητική δράση Ελλήνων, Φιλελλήνων και ομογενών μαζί με την σύμπραξη φιλελεύθερων πολιτών και κρατών για την κατανόηση και επικράτηση του οραματισμού της παντοτινής επιστροφής των ολυμπιακών αγώνων στη χώρα που γεννήθηκαν.

Σχόλια

>> Δεν φέρουμε καμία ευθύνη για τα κάθε είδους σχόλια.
>> Πρέπει να είστε μέλος για να Δημοσιεύστε ένα σχόλιο