Μενού

Είσοδος

ΟΔΗΓΙΕΣ

Χρήσιμες οδηγίες για τη σελίδα. Πατήστε ΕΔΩ

Aρθρα

Gewalt und Schule:ΣΧΟΛΕΙΟ, βία και εποικοδομητικός Διάλογος

 
Gewalt und Schule
 ΣΧΟΛΕΙΟ, ΒΙΑ  ΚΑΙ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΗΤΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ
 
 Κων/νου Σ. Ναλμπάντη, Κολωνία
 
   www.kn-megalexandros.gr,
   konstantin.nalbantis@t-online.de
 
Ένα άρθρο μου δημοσιευμένο το 2000 και είναι επίκαιρο τώρα όσο ποτέ άλλοτε
 
Αν ακολουθούμε πάντα τα Μέσα Μαζικής ενημέρωσης και επικοινωνίας τότε όλο και περισσότερο είναι αυξανόμενη η συνδιαλλαγή και συναναστροφή
μεταξύ των μαθητών ακόμα πιο απότομη, επιθετικότερη και ακόμα αυξανόμενες οι υλικές ζημίες και οι θρασύτητες καταστροφές.
 
 Αυτό βέβαια το θέμα είναι κατά τις απόψεις των ειδικών αμφιλεγόμενο. Ασφαλώς υπάρχουν πάρα πολλές αιτίες για τη γένεση και αύξηση της επιθετικότητας των νέων στην κοινωνία μας.
 
 
Συχνά παρακολουθούμε και τη δορυφορική τηλεόραση της Πατρίδας μας, που οι συζητήσεις είναι χαμηλής ποιότητας,απελπιστικός τρόπος συνδιαλλαγής, χωρίς κριτικές αναλυτικές προσφορές προβλημάτων και οι διάλογοι καταλήγουν σε μονόλογο και καυγάδες, φωνάζουν, διακόπτουν, ρίχνουν παρ΄ όλες, διευθύνονται αυταρχικότητα, υποψιάζομαι  χωρίς γνώσεις κριτικού διαλόγου,αναγνώρισης προβλημάτων(λόγος,αντίλογος,σύνθεση),συμπερασμάτων  και  αλληλοσεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας...!!
 
Συχνά πολύ  συχνά μας βάζουν τραγουδιστές,τραγούδια και μουσική που προωθούν τη θλίψη, μελαγχολία, κατάθλιψη, πόνο και καημό.
Ένα  ελληνικό, μελαγχολικό, αξεπέραστο φαινόμενο κατάθλιψης προερχόμενο από την αρνητική παρουσίαση και εμπειρία των ανατολίτικων και άλλων μελαγχολικών τραγουδιών μας.
 
 ΤΡΟΠΟΣ συνδιαλλαγής:
 
Πολλά σχολεία (ειδικά αναφέρω αρκετά σχολεία στη Γερμανία και ως παράδειγμα αναφέρω το μοντέλο του κλάδου των Γυμνασίων: πολιτική, οικονομία και επικοινωνία) εδώ, και χρόνια προσφέρουν με μεγάλο μόχθο ένα σωρό μοντέλα για τον περιορισμό της βίας και συγχρόνως έχουν κάνει καλές εμπειρίες:
 
Ασφαλώς το σχολείο μπορεί να προσφέρει μερικά έστω περιορισμένα μοντέλα για μια ειρηνική συμβίωση. Εκεί πρέπει να δοκιμαστεί η ικανότητα, οι διαφορετικές γνώμες,απόψεις και μπορούν μόνο να ξεπεραστούν με επιχειρήματα και όχι με γροθιές. Και ασφαλώς αυτό ισχύει όχι μόνο για το σχολείο, αλλά και για την καθημερινή ζωή.
 
 
 Ιδιαίτερα οι τηλεοπτικές μας συζητήσεις καταλήγουν στην ισχυρογνωμοσύνη και στο αδιέξοδο και δίνουν αρνητικά παραδείγματα στην κοινωνία μας...
 
 
Ο ΕΠΙΔΙΩΚΟΜΕΝΟΣ στόχος: Φτωχότερη επιθετικότητα στην κοινωνία μας
 
Όλο και κάθε τόσο και κατ΄ επανάληψη διαβάζουμε στα Μέσα Ενημέρωσης την αρνητική επίδραση των ναρκωτικών που έχουν διεισδύσει ακόμα και στα σχολεία και οι προοπτικές φαίνονται να αποβαίνουν ακόμα και σε βάρος της κοινωνίας.
 
Θα πρέπει όμως να μπορούμε να αφουγκραστούμε τους νέους και να πληροφορηθούμε για τον τρόπο σκέψης και δράσης τους μέσα στο δικό τους κόσμο.
 
 Περαιτέρω αυξάνονται όμως τα κυκλώματα στην Πατρίδα μας και λέγεται ο,τι βαλκανικές μαφίες και κατά την άποψη του Έλληνα υπουργού που ισχυρίζεται, ότι  θα πατάξει τη διαφθορά με συνεχή και αυστηρό έλεγχο των αστυνομικών θα πρέπει ασφαλώς να καταπολεμηθούν και οι διασυνδέσεις με τα κυκλώματα των κακοποιών που επιδρούν αρνητικά στους χαμηλόμισθους και υπερφορτωμένους αστυνομικούς με ένα απελπιστικό ωράριο εργασίας και πολλές φορές με μειωμένη κάλυψη της πολιτείας και μία παράξενη και ανεξήγητη νοοτροπία..
 
Επιτρέψτε μου όμως να αρχίσω από το σχολείο, και γενικά μέσα σ΄ αυτούς  τους τσιμεντένιους, αντιαισθητικούς,αχάριστους χώρους και αχάριστες, απελπιστικές, κτιριακές εγκαταστάσεις.,το ερώτημα είναι πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε μιας ευχάριστη παρότρυνση για αυτό-εξέλιξη και συν- αποφασισμένο ).
;
 
 Αν θελήσουμε να οραματιστούμε ένα σχολείο  φτωχότερης επιθετικότητας, τότε θα πρέπει να επιλέξουμε ορισμένες προτεραιότητες.
 
1.Δημιουργία ειρηνικών συνεργασιών μαθητών μεγάλων τάξεων με μαθητές μικρότερων τάξεων.
 
2. Το γενικό σχολικό κλίμα πρέπει να παραμένει πάντα σπουδαίας σημασίας. Παράλληλα με τη διδασκαλία πρέπει ακόμα να παραμένει χρόνος για σχολικές γιορτές, για τη σχολική εφημερίδα,για κοινωνική δράση, για εκδηλώσεις σπορ κ. α.
 
Τα Ελληνόπουλα μπορούν να δρουν ως γέφυρα μεταξύ εντοπίων και Ελλήνων καθώς επίσης και συνδετικός κρίκος μεταξύ των γενιών των Ελλήνων Μεταναστών μας.
 
3. Οι παιδαγωγοί ,αν είναι δυνατόν πρέπει να προσπαθούν για να διαπεράσουν την κατανόησης της δικαιοσύνης, αυτοί θα πρέπει επίσης να συμπεριλαμβάνουν τις επιθυμίες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών.
 
4. Ένα σχολείο πρέπει να είναι αισθητικά κατοικήσιμο. (Μια και οι κατοικήσιμοι χώροι των μεταναστών μας είναι συνήθως στενοί, ασφυκτικοί, αντι-περιβαλλοντικοί και τόσα άλλα, που δημιουργούν στα παιδιά μας επιθετικότητες και δυσαρέσκεια, χωρίς καμία διακοπή).
 
Το ίδιο όμως συμβαίνει και στους χώρους της κοινής Ωφελείας,τους κοινοτικούς χώρους των Μεταναστών μας, που είναι αντι-περιβαλλοντικοί και βρίσκονται και κοινωνικό και πολιτιστικό μαρασμό.
 
Αυτοί οι   χώροι έχουν κομματικοποιηθεί και κερδοσκοπούσαν και με κομματικές εκλογές που αντιβαίνουν στο σύνταγμα, και εκεί τοποθετούνται ισοβίως οι βασιλίσκοι, που μας φέρουν τον πνευματικό και κοινωνικό μαρασμό και το φρενάρισμα κάθε  μεταρρυθμιστικής εξέλιξης...  
 
Κρύες εγκαταστάσεις μπετόν..,σχολικοί αντιαισθητικοί διάδρομοι και προαύλια,απεριποίητες,χαώδεις, κρύες αίθουσες διδασκαλίας προωθούν την επιθετικότητα. Προτιμότερο είναι να βάφονται στο μάθημα της μοντέρνας τέχνης με ευχάριστα αισθητικά χρώματα.
 
5. Οι μαθητές πρέπει να αντικαθιστούν τις προκληθείσες υλικές ζημίες και μάλιστα όχι διαμέσου ασφαλιστικών εταιρειών, παρά με δικές τους εργασίες Βαφής και επιδιόρθωσης.  Τότε μόνο θα μπορέσει να εφαρμοστεί η αρχή της παιδαγωγικής, σύμφωνα με την οποία τότε μαθαίνει κανείς κάτι, καλύτερο, όταν το κάνει ο ίδιος.
 
6. Η σχολική αντιπροσωπεία θα πρέπει οπωσδήποτε να ενδυναμωθεί, περίπου σε περιπτώσεις φιλονικιών ή στη μελέτη και σχηματισμό νέων διαρρυθμισμένων σχολικών κτιρίων.
 
ΠΟΛΙΤΙΣΜΕΝΟΣ  τρόπος φιλονικίας στη Δημοκρατία
 
Ένας γνωστός παιδαγωγός που ασχολήθηκε με την πολιτική επιμόρφωση, προσπάθησε να παρουσιάσει δέκα κανόνες για δημοκρατική μεταχείριση του αντίπαλου:
 
1. Άκουσε τον αντίπαλό σου και  μην παρουσιάζεις ευδιάκριτα φαινόμενα αγένειας με το είδος και τον τρόπο
της προσοχής σου και της ακοής σου ό,τι αυτά που λέει δεν σου ενδιαφέρουν,τι αυτός λέει και ότι δεν έκανε καμιά καλή εντύπωση από αυτά που λέει.
 
2. απέφευγε τον τόνο της αμετάκλητης , της άχαρης γλωσσικής συμπεριφοράς, διαλογίσου, συνυπολογίσου λίγο ότι στα πολιτικά ερωτήματα σχεδόν ποτέ δεν υπάρχει ένα και μόνο σωστό ή λανθασμένο, παρά κατά κανόνα μόνο ένα καλύτερο ή χειρότερο.
 
3. Πειθώ διαμέσου αντικειμενικής κριτικής, απέφευγε τις προσωπικές συγκρούσεις και προσβλητικούς χαρακτηρισμούς.
 
4.Φύλαγε όχι μόνο το πρόσωπο του δικού σου άμεσου αντιπάλου, παρά να απέχεις επίσης από προσωπικές επιθέσεις εναντίον τρίτων, και μάλιστα τότε αν η δικής σας αναφορά/μνημόνευση προξενούν μόνο ένα γέλιο επιτυχίας ή υπηρετεί την αυτοπαρουσίαση και μόνο.
 
5.Μην τοποθετείς των αντίπαλό σου στους κουτούς.
Έγκρινε ,και πρέπει να παραδέχεσαι σ΄ αυτόν, ό,τι επίσης και αυτός προσπαθεί να δημιουργήσει δίκιο,κατά τη γνώμη του, ώστε να βρεθεί μια καλή και έξυπνη λύση.
 
6. Μην τοποθετείς στην πρώτη θέση αυτά που μας χωρίζουν, παρά αυτά που μας συνδέουν, αυτό σε προφυλάσσει ασφαλέστερα από κάθε κίνδυνο, από το ότι να θέλεις να τον τουμπάρεις, αντί να τον πείσεις.
 
7. Μην φοβάσαι τον αντίπαλο, αλλά μην προσανατολίζεις τον αγώνα εναντίον αυτού επίσης ακόμα και όχι βέβαια, αν αφορά τη ζωή και το θάνατο. Σπουδαιότερο από όλα είναι το καλό στιλ διαλόγου και της γλωσσικής συμπεριφοράς.
 
8. Άντεχε επίσης και αν δεχθείς ο ίδιος προσωπικά ενάντια ώθηση,σπρώξιμο  χωρίς απ΄ αυτό να αισθάνεσαι αρρωστημένος.
 
9.Καταλόγιζε πάντοτε, ότι και επίσης και ο αντίπαλος είναι πανέτοιμος να ακολουθήσει τις διαδικασίες των κανόνων του σπορ. ΄Αν όμως δεν το κάνει, τότε είναι το ανώτερο/υπέρμετρο χιούμορ η καλύτερη ανταπάντηση.
 
10. Λογάριαζε πάντοτε με τη δυνατότητα του δικού σου σφάλματος και μην φυγοπονείς να ομολογήσεις/παραδεχθείς ότι έχεις αλλάξει τη δική σου άποψη. Οι Σοφοί αλλάξουν τη γνώμη και τη κρίση τους, οι τρελοί/λωλοί ουδέποτε.
 
Ασφαλώς είναι ανάγκη μια αποφασιστική αλλαγή του κοινωνικού κλίματος στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και ελληνικές μας κοινότητες της Γερμανίας στις ενδιάμεσες ανθρώπινες σχέσεις μας και ως επίσης και στα σχολεία, που αποτελεί παράλληλα με την οικογένεια το αποφασιστικότερο περιβάλλον για τους αναπτυσσόμενους ανθρώπους και μου φαίνεται στην παρούσα στιγμή και ασφαλώς παντοτινά η ουσιωδέστερη απαίτηση για καλυτέρευση του κοινωνικού κλίματος
και της κοινωνικής μορφής συμπεριφοράς στο λαό και ως μία από τις καλλίτερες εγγυήσεις, για γεγονότα που συνδέονται με τη δικτατορία και τον φασισμό του παρελθόντος, ώστε να μην επαναληφθούν ποτέ πια.
 
Ευπρόσδεκτος για κάθε Αντίλογο
Constantin Nalbantis, Κολωνία
 
Ηλεκτρονική Αλληλογραφία:konstantin.nalbantis@t-online.de
www.kn-megalexandros.gr

Σχόλια

>> Δεν φέρουμε καμία ευθύνη για τα κάθε είδους σχόλια.
>> Πρέπει να είστε μέλος για να Δημοσιεύστε ένα σχόλιο